wtorek, 16 kwietnia 2024r.

Co ile wymiana paska rozrządu? Sprawdzamy kiedy wizyta w warsztacie jest niezbędna.

unnamed file 3

Podczas eksploatacji pojazdu, usterki wydają się nieuchronne. Nie ma idealnego systemu napędowego, w każdym zdarzają się wrażliwe elementy. Jednym z nich może być pasek rozrządu, który odpowiada za poprawne przeniesienie energii z silnika do kół pojazdu. Ruchoma część musi podlegać tarciom, przez co po pewnym czasie jego wydajność i wytrzymałość spada. Jak często zatem odwiedzić serwis samochodowy, aby wymienić ten element?

Po co nam rozrząd?

Choć nie wszyscy kierowcy to wiedzą, jest to jeden z ważniejszych układów w naszym pojeździe. Jego zadaniem jest przeniesienie siły napędowej z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu. Prędkość poruszania się wałka wpływa na częstotliwość otwierania lub zamykania zaworów ssących i wydechowych, które znajdują się w komorze spalania. Oznacza więc, że pośrednio pasek rozrządu wpływa na przyspieszenie lub zmniejszenie pracy silnika co przekłada się na sposób jazdy.

Przy większości konstrukcji pojazdów, rozrząd jest również odpowiedzialny za napędzanie pompy wody wspierającej układ chłodzenia. Wady tego systemu niestety negatywnie wpływają więc na pracę silnika, dobry mechanik zaleca regularną kontrolę stan obu układów.

Czy wymiana paska jest w ogóle potrzebna?

Ruchomy element narażony jest zarówno na przeciążenia i siły wynikające z pracy układu, jak i na czynniki atmosferyczne. Warto dodać, że w większości przypadków jest to element przygotowany z elastycznego tworzywa, które pod wpływem temperatur może rozciągać się w zróżnicowanym stopniu. Wpływa to na zmniejszenie lub zwiększenie tarcia podczas pracy i przyczynia się do szybszego zużycia paska.

Nowoczesne silniki pojazdów przygotowane w systemie kolizyjnym wymagają dopasowanych podzespołów. Nawet minimalne opóźnienie pracy paska rozrządu przy dłuższym bagatelizowaniu może znacząco obniżyć pracę zaworów silnika. Doprowadza to nawet do uszkodzenia tłoków i zaworów – wtedy mechanik samochodowy będzie już potrzebny.

Jak sprawdzić stan elementu?

Niestety nie jest to takie proste, bowiem pasek zwykle nie daje żadnych objawów zużycia, takich jak niepokojący dźwięk czy warkot podczas pracy. Doświadczony mechanik samochodowy będzie mógł jednak wstępnie określić stan zębów paska czy materiału, z którego został wykonany. Potrzebna będzie jednak wizyta w warsztacie, bowiem prawidłową diagnostykę przeprowadza się po demontażu osłon.

Istnieją jednak przesłanki, które mogą świadczyć o uszkodzeniu paska. Jak wspomniano wcześniej, odpowiada on również za pompę wody układu chłodniczego, której głośna praca może sygnalizować wystąpienie problemu. Wskazówką są też wycieki płynu świadczące o pracy układu na granicy wytrzymałości.

Może spodobać Ci się również:

photo 1581090581500 58b180d1f0fdcropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwyNHx8c29mdHdhcmUlMjBsb3djb2RlfGVufDF8MHx8fDE2ODE5MjYwMjEixlibrb 4.0.3q80w1080 1

BPM – co to jest? Sprawdź w jaki sposób zoptymalizować biznes

1 kwietnia 2023

Prowadzenie przedsiębiorstwa nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza wtedy, gdy do obsługi mamy kilka tysięcy pracowników. Duże korporacje musiały wypracować własny system działania, który jest odpowiednio wydajny i pozbawiony błędów. W…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady